15 Kasım 2013 Cuma

Türk Futbolunun Sınırı

Yabancı sınırlaması ile ilgili yazılarımda çok şeyler yazdım. Konuyu yazmaya devam ediyorum ne yazık ki. Bu sezon 6+0+4 olan kural 2014/2015 sezonunda 5+0+3 olarak uygulanacak. 2015/2016 sezonunda ne olacağı belirsiz. Avrupa birliği pasaportu olan oyuncularla ilgili yapılan taleplerin nasıl sonuçlanacağının dışında fikirlerimi yazacağım.

Görünen köy kılavuz istemez. Bu kuraldan en çok etkilenen takım Galatasaray. Yaşanan Fatih Terim operasyonuna da düşünülünce Galatasaray'ın iki üç ay içinde nasıl yıprandığını görebiliyoruz. Amaç bence Galatasaray'ın yıpratılmasıydı ve bunda fazlasıyla başarılı oldular. Yorgan gitti kavga bitmedi hala yabancı sınırlamasında bir gelişme yok.

Yabancı sınırlaması esnetilsin diyenlerin en büyük itirazı dört yabancının tribünde olması. Diğer bir itiraz noktası yerli oyunculara değerlerinin çok üzerinde fiyatlar istenmesi. Yerli oyuncu havuzunun çok sınırlı olmasıdır.

Yabancı sınırından memnun olan kişilerde Türk oyuncuların daha fazla şans bulması ve Milli Takımın başarısını ileri sürüyorlar.

İki taraf içinde daha bir sürü sebep sıralanabilir.

Bu kural yabancıların performansını aşağı çekiyor buna kimsenin itirazı olmaz sanırım. Yabancıların performansı düşünce haliyle takımların performansı da düşüyor. Bu durumdan yerlilerin etkilenmemesi düşünülemez. Milli takımın durumundan memnun olan var mıdır?

Konuyu daha fazla tartışmadan aklıma gelen çözümü yazacağım. Tamam, madem biz bu işi bilmiyoruz. Bizi dinleyen yok. Milli takımı kurtarmak için Fatih Terim tek çare olarak görüldüğüne göre ve hatta Fenerbahçe taraftarı bile Fatih Terim için tezahürat yapıyorsa bu kararı Fatih Terim vermelidir. Milli takım ile bir an önce uzun süreli sözleşme yaptıktan sonra en azından önümüzdeki beş yılın yabancı sınırının ne olacağına karar vermesi gerekiyor. Fatih Terime itiraz eden olmaz diye düşünüyorum. Olursa da milli takıma seçilirken niye itiraz etmediniz amacınız Galatasaray'ı yıpratmak mı demeyeceğim. İsimler çoğaltılabilir belli başlı Teknik direktörler olabilir. Ama bu kararı futbolun içinden bu işi yapan başarıda ve başarısızlıkta sorumlu gördüğümüz teknik direktörler versin. Bu çalışmanın koordinasyonunu milli takımlar sorumlusu Fatih Terim yapsın. Karar oy birliği ile mi verilir bilemem benim tercihim bu yönde.

Mantık çerçevesinde her türlü karara saygılıyım. Uygulama bugün bile değiştirilir ve amaç gerçekten Türk Futbolunun gelişmesi ve Milli Takımın başarısı ise eğer hemen uygulamaya geçilebilir. Buna itiraz edenler olacaktır sebep bellidir hiç önemli değil amacımız üzüm yemek en kötü ihtimalle 2015/2016 sezonundan başlayarak bir an evvel karar verilmelidir. Öncelikle iki olasılık var yabancı sayısı artırılacaktır veya azaltılacaktır. Daha öncede belirttiğim gibi bunun kararını bu işi yapan kimsenin itiraz etmeyeceği kişiler vereceklerdir.

Kişisel fikirlerimi belirtecek olursam dikkat edilmesi gereken nokta karar hangi yönde çıkarsa çıksın toplam yabancı sayısı ne olacaksa bu sayının on sekiz kişilik kadroda yer alması gerekiyor. Türk futbolunun tribünde oturan oyuncuya garanti paralar verme lüksü yok. Örneğin 6+0+4 değil 6+4(dört kişi yedek kulübesinde bulunabilir) ya da karar aksi yöndeyse 4+2 şeklinde olabilir. Esas olan tribüne yabancı gönderme zorunluluğunun ortadan kaldırılmasıdır. Bunun dışında çok farklı öneriler getirilebilir. Benim aklıma ilk gelen belli bir yaş altı yabancı oyuncuların bu sınırlama dışında tutulması olabilir. Bu yaş 18-22 arası bir yaş olabilir ve belki bu kapsamda alınacak oyuncu sayısına da bir sınırlama getirilebilir. Burada amaç alınan yabancıların genç olması uzun yıllar faydalanılabilmesi veya bonservisle satılabilmesi olacaktır.

Yabancı sınırının düzenlenmesinin tek başına faydalı olacağına inanmıyorum. Altyapı ile ilgili yapılacak bir çalışmanın daha önemli olduğunu düşünüyorum. Altyapıda eğitim veren hocalar için bu konuda tartışılmayacak kişiler tarafından eğitim verilmesi öncelikli yapılması gereken noktadır. Bu eğitimleri TFF organize etmelidir. Eğitimde neler olacağı ve kimler tarafından verileceği ile ilgili programı bu konuda uzman olmuş bir ekip yapmalıdır. Kadroda belli sayıda altyapıdan oyuncu bulundurma zorunluluğu getirilebilir. Dayatmalara karşıyım benim fikrim A takımda altyapıdan oyuncu oynatan genç oyunculara şans veren takımlara bazı teşvikler verilmesidir. A milli takım ve alt yaş gruplarındaki milli takımlara oyuncu gönderen takımlara teşvikler verilmelidir. Burada dikkat edilecek nokta oyuncunun oynadığı takım yerine alt yapıdan itibaren oynadığı tüm takımlara oynadığı süre ile orantılı olarak bir ödeme yapılmasıdır. Her yıla ödenecek miktarın yaş ilerledikçe azalması altyapıda emek veren takımların daha fazla ödeme almasını sağlayacaktır. Örnekler çoğaltılabilir önemli olan adım atmak bu konuları tartışmaya açmak.


Bakın yabancı sınırı kaldırılsın ya da hiç yabancı olmasın demiyorum. Kararı bu işte uzman kişiler versin uzun vadeli bir plan yapılsın. Ayrıca öncelikle altyapıyı düzeltelim bununla ilgili ciddi bir çalışma yapılsın diyorum. Amaç gerçekten Türk futbolunun iyiliği ise bu sese kulak verin. Ben elimden geldiğince bu taleplerimi daha çok kişiye ulaştırmaya çalışacağım. Umarım bir adım atılır.

2 yorum:

  1. yabancı sınırı derhal kaldırılmalı. bunu tartısmak bile yersiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Altyapının düzeltilmesini daha önemli buluyorum.Benimde kişisel fikrim yabancı sınırının kaldırılması yönünde. Ancak gelinen noktada çözümsüzlük var. Bu kararı en azından herkesin futbol bilgisine güvendiği biri vermeli ve açıklamasını yapmalı. Mevcut kararı kim vermiştir hangi gerekçeyle vermiştir bilen var mı? Ben tarafsız mantıklı düşünen birilerinin yabancı sınırını savunacağını düşünmüyorum. Ama yinede düşüncelerimin tersi yönünde bir karar verilirse saygı duyarım. Tabi ki saygı duyacağım birileri tarafından verilir ve gerekçeleri açıklanırsa...

      Sil